Forum pojazdów elektrycznych
Nie jesteś zalogowany na forum.
Trafił mi się fotel z regulacją elektryczną i 3 silniki. te małe od desek. Założyłem pompowane opony i będę coś z tego budował
Wiadomość dodana po 8 h 54 min 26 s:
W zamyśle na początek będzie napęd na dwa tylne koła, ale przód będzie przygotowany do podłączenia trzeciego kontrolera. Na razie będzie wykorzystany tylko do hamowania elektrycznego. Będzie za mało mocy, to również ten przód będzie napędzany.
Matematycznie wyliczona prędkość maksymalna powinna przekroczyć nieco 30 km/h.
***** ***
Offline
Schemat fotela, może niedokładnie ten, co potrzeba, ale nic lepszego nie znalazłem. Ten jest od fotela z pamięcią ustawień, mój tego nie ma, ale schemat połączeń powinien być ogólnie ten sam.
***** ***
Offline
Dojechały ogniwa. Teraz się wyrównują.
***** ***
Offline
Pakiet czeka na BMS i można działać dalej.
***** ***
Offline
W końcu pakiet dostał docelowy BMS 60A.
Musiałem dać go z boku ze względu na brak miejsca od góry, po długości też nie bardzo pasował. I tak ten pakiet będę musiał zamontować wzdłuż szyn fotela, bo po szerokości się nie zmieści.
Wiadomość dodana po 19 h 23 min 04 s:
Dojechały mostki 50A do hamulca elektrycznego. Można powoli działać dalej
Przewody polutowane, czekam na SSR.
***** ***
Offline
I jest już SSR 100A. Jedna sekcja zmontowana
***** ***
Offline
Większość szpejów czeka na lepszą pogodę. Pozostają głównie sprawy mechaniczne, ale to wymaga wyższej temperatury na zewnątrz, bo spawanie w garażu nie wchodzi w grę
***** ***
Offline
Po półtora miesiącu leżakowania napięcie całego pakietu spadło o 0,1V. Chyba nie jest źle
***** ***
Offline
Powoli zbieram się do roboty. Dojechały 3 sterowniki z tempomatem i wstecznym, robi się cieplej, to i roboty czas zacząć Na początek mocowanie przedniego koła w widelcu i zrobienie ramy. Fotel nadal czeka na rozkminienie przewodów wewnętrznych silników Jakoś nie było mi po drodze z wyciąganiem fotela z garażu, ale chyba już pora
***** ***
Offline
Ponieważ tempomaty automatyczne działają zwykle od ponad 5 km/h a ja potrzebuję jechać wolniej w trakcie zbierania grzybów, wymyśliłem układ, który zapewni mi automat do wolnej jazdy. Ze względu na działanie układu hamulec musi być sterowany wysokim poziomem sygnału.
Działanie jest następujące: potencjometrem ustalamy sobie pożądaną szybkość jazdy. Po wciśnięciu przycisku "on" przekaźnik przełącza wejście manetki w kontrolerze na prędkość ustawioną potencjometrem.
Drugi przycisk "off" przełącza ponownie sterowanie na manetkę. Dodatkowy przekaźnik odcina nam tempomat po naciśnięciu hamulca i układ wraca do sterowania manetką. Oba przekaźniki są monostabilne przełączane.
Jako przyciski sterujące wykorzystam takie, ze stykami NC i NO
***** ***
Offline
Dojechały przekaźniki. dwa monostabilne i dwa bistabilne. Te bistabilne trochę dziwne, bo mają dwie cewki i trzeba przepinać napięcie do zmiany trybu pracy. Myślałem, że będą działały impulsowo.
***** ***
Offline
Wiadomość dodana po 8 h 55 min 41 s:
Powoli, po ścianie...
Wiadomość dodana po 8 h 58 min 28 s:
Przy okazji układ tempomatu może mieć zastosowanie do każdego pojazdu z manetką, bez względu na to, czy ma tempomat w kontrolerze, czy nie.
***** ***
Offline
***** ***
Offline
***** ***
Offline
Prac ciąg dalszy
***** ***
Offline
Tomek z jakiej szafy wyrwałeś ten zabytkowy amperomierz aż łezka się w oku kręci
Offline
Kupiłem kiedyś na allegro do innej konstrukcji, ale dałem wtedy amperomierz cyfrowy i ten się ostał. Szkoda, żeby się marnował, to go wykorzystałem.
Schemat głównych połączeń skrzynki:
Sprawdziłem prąd pobierany z baterii przy wciśnięciu zapalniczki. To jest nieco ponad 3A, (około 120W) ale rozgrzanie trwa kilkanaście sekund, więc pobór prądu nie stanowi tragedii dla pakietu.
Ciekawy jest ten malutki woltomierz w tym gadżecie. Normalnie pokazuje napięcie zasilania w okolicach 12V, ale po włączeniu czegoś do USB pokazuje napięcie USB i pobierany prąd USB na zmianę.
Dalsze okablowanie dopiero, gdy będzie osprzęt na kierownicy, reszta jest przygotowana do montażu.
***** ***
Offline
Udało mi się kupić ciekawe klamki hamulcowe. Z dzwonkiem!
Poza tym mają czujniki kontaktronowe, które można odkręcić. Magnesy są w środku klamki w kółeczku do mocowania linki. No i cena przystępna, tylko 40 zł za komplet.
Budowa przedniego zawieszenia.
Uprościłem trochę sposób mocowania osi koła. Mniej spawania i mocniejsza sztyca.
***** ***
Offline
Przy okazji... Kabel do silnika około 150 cm u Chińczyka kosztuje 40 zł, a Polsce przynajmniej 80 zł.
Co tu poszło nie tak? 100% marży?
Wiadomość dodana po 9 h 15 min 21 s:
Następna niespodzianka. 4 mb profili 40x20x2 mm i 1 mb 60x20x2 kosztuje dziś 110 zł. W zeszłym roku 80 zł, a jeszcze wcześniej 40 zł. I niech nikt mi nie wmawia, że inflacja ma 11%
***** ***
Offline
Prac ciąg dalszy
Wiadomość dodana po 22 h 36 min 13 s:
Prac ciąg dalszy
***** ***
Offline
Wiadomość dodana po 23 h 48 min 36 s:
***** ***
Offline
***** ***
Offline
Schemat połączeń kierownicy.
Wiadomość dodana po 20 h 36 min 31 s:
***** ***
Offline
Sposób na mocowanie magnesu licznika rowerowego
Wiadomość dodana po 21 h 53 min 30 s:
https://youtu.be/a845YashyiI
***** ***
Offline
Okablowanie przodu skończone
Pozostało mocowanie zacisku hamulca, ale gdzieś posiałem ten zacisk i trochę robota stanęła. Do czasu odszukania tego zacisku w garażu
***** ***
Offline