Rowery elektryczne i inne.

Forum pojazdów elektrycznych

Nie jesteś zalogowany na forum.

Ogłoszenie

ABY POZBYĆ SIĘ REKLAM UŻYJ ADBLOCKA LUB PODOBNEGO BLOKERA :)

#1 2022-08-16 06:17:20

zeeltom
Administrator
Skąd: Żyrardów
Dołączył: 2021-08-19
Liczba postów: 437
WindowsChrome 104.0.0.0

Diagnostyka usterek.

Co zrobić, by znaleźć usterkę pojazdu, gdy nie chce jechać?
Poza błędami pokazywanymi na wyświetlaczu, bądź piszczeniem, lub błyskami diody, które nieraz jest ciężko znaleźć w sieci co oznaczają, ja zaczynam diagnostykę w takiej kolejności, bez sugerowania się opisami błędów.

1 Sprawdzenie silnika
Mam tester halli i uniwersalny sterownik w osobnej obudowie z własnym akumulatorem 36V.
Diagnostykę rozpoczynam od podłączenia samych faz do kontrolera i sprawdzenie, czy silnik zaczyna się obracać w prawidłowy sposób. Robię to wpinając się w przewody fazowe podłączone do oryginalnego kontrolera. Sprawdzam w ten sposób sprawność faz, jak i samego kontrolera, czy nie ma zwarcia na wyjściach faz. Następnie podpinam się z testerem halli i sprawdzam, czy wszystkie halle pracują prawidłowo. Jeśli jest OK, to przechodzę do sprawdzenia ciągłości przewodów między sterownikiem, a silnikiem. Jeśli tu jest OK, to przechodzę do sprawdzenia sterownika.

2. Sprawdzenie sterownika.
Zaczynam od sprawdzenia, czy dochodzi do niego napięcie z baterii. Dalsze sprawdzenie polega na sprawdzeniu, czy po włączeniu stacyjki, lub wyświetlacza pojawia się napięcie 5V na manetce lub hallach silnika. Jeśli jest sprawdzam, czy napięcie na przewodzie sygnałowym manetki zmienia się przy poruszaniu manetką w zakresie około 0,8V do 4,2V. Jeśli to jest prawidłowe, a silnik nie startuje należy odpiąć złączki klamek hamulcowych, bo tu może być przyczyna braku pracy silnika. Jeśli i to nie pomaga, to prawdopodobnie uwalony jest sterownik i należy go wymienić na nowy.

I ostatnia sprawa sprawdzenie stanu pakietu baterii. Można, a nawet trzeba to zrobić w pierwszej kolejności.

3. Sprawdzenie BMS i pakietu.
Bywa tak, że bateria nie daje prawidłowego napięcia, BMS odcina napięcie, nie daje się ładować. Przy braku napięcia trzeba podpiąć ładowarkę i sprawdzić jej pracę. Trzeba też zmierzyć napięcie na wtyczce ładowarki. Większość BMS po stwierdzeniu za niskiego napięcia którejś sekcji, nie ruszy bez podpięcia ładowania. W razie problemów trzeba rozebrać pakiet i sprawdzić napięcia na każdej sekcji. Jeśli są rozjechane, trzeba je ręcznie wyrównać do jednakowego napięcia na każdej sekcji. Powodem spadku napięcia może być też skorodowana wtyczka wyjścia pakietu.
Przy rozjazdach sekcji i po ich wyrównaniu pozostawiamy pakiet przynajmniej na 24 godziny i mierzymy ponownie napięcia sekcji. Jeśli któraś ma niższe napięcie niż pozostałe, to prawdopodobnie w tej sekcji jedno, lub więcej ogniw ma upływność i trzeba takie ogniwa wymienić. Wyszukanie takich ogniw polega na rozpięciu danej sekcji z jednej strony, od plusa, lub minusa i po 24 godzina sprawdzenie, które ogniwa mają spadek napięcia. Takie ogniwa z niższym napięciem wymieniamy na nowe o takich samych parametrach, jak pozostałe w pakiecie.
Jak ktoś ma cierpliwość i zdolności manualno-elektryczne, to powinien sprawdzić też działania samego BMS na wyłączenie ładowania przy zbyt wysokim napięciu, wyłączenie zasilania, przy zbyt niskim napięciu i ewentualnie progi zadziałania balansera.


***** ***

Offline

#2 2023-01-08 06:02:51

zeeltom
Administrator
Skąd: Żyrardów
Dołączył: 2021-08-19
Liczba postów: 437
WindowsChrome 108.0.0.0

Odp: Diagnostyka usterek.


***** ***

Offline

Użytkowników czytających ten temat: 0, gości: 1
[Bot] claudebot